Rotfylling er en behandling for å beholde en tann som har fått inflammert tannerve (Pulpa). Å rotfylle vil si å rense inflammert nerve på tannen.

Rotfylling gjøres dersom tannerven er død, eller dersom den er betent. I tillegg kan det være andre årsaker til at rotfylling trengs. Det kan blant annet komme av karies ned til tannerven, traume eller grov attrisjon (tanngnissing) .

Rotfylling trenges ved:

• Sterk tannverk
  • Tannbyll (abscess) rundt tannrota
  • Død tannerve
  • Karies ned til tannerven
  • Skade på tenner
  • Betennelse i kjevebeinet

Gjør rotfyllingen vondt?

Rotfylling skal være smertefri. Vi bruker moderne bedøvelsesmiddel og legger av godt med tid for at bedøvelsen skal virke optimalt. Det er veldig viktig for oss at du som pasient blir ivaretatt og opplever behandlingen smertefri.

Målet med behandlingen er å eliminere både smerter og bakteriene i tannen. Tannlegene våre bruke moderne utstyr som gjør at vi kan utføre denne behandlingen raskere og mer behageligere for deg. Alt dette kan gjøres på et besøk, men i noen tilfeller trengs det to eller flere besøk for å avslutte behandlingen.

Gjør det vondt etter behandlingen?

Det kan være at man opplever litt ubehag frem til bakteriene er helt eliminert fra tannen. Dersom ubehaget ikke avtar eller blir verre etter 2 uker, anbefaler vi å ta kontakt med oss.  Det er en liten risiko for at det kan oppstå smerter, hevelse og feber etter rotfylling. Hvis dette skulle skje, kontakt oss snarest slik at tannlege kan se på deg.

Viderebehandling etter rotfylling:

Rotfylte tenner kan bli svakere og porøse. Vi anbefaler derfor krone på rotfylte tenner for å beskytte dem. En krone er et nytt skall som beskytter tannen og forebygger store fraktuer. I noen tilfeller er det mulig med en toppfylling istedenfor krone. Det er en avgjørelse du tar i samråd med din tannlege.

Pris på rotfylling:

Tenner er forskjellige og har ulike antall røtter og nerver. Prisen kan derfor variere, men ligger vanligvis mellom kr 3000-7000,-. Du vil alltid få kostnadsoverslag før behandlingen. Spør din tannlege om dette.

Dersom du har stort behandlingsbehov, tilbyr vi en gratis konsultasjon der du vil få et eksakt kostnadsoverslag tilrettelagt ditt behandlingsbehov.